Wat is focusing of focussen?

Wat is focusing of focussen?

Focussen is aandacht schenken aan iets dat je kunt voelen in je lijf en dat gaat over iets in je leven. Iets ervaren in je lijf wordt een ‘Felt Sense’ genoemd. Het kan een lijfelijke sensatie zijn (brok in de keel, druk op de borst, vlinders in de buik), maar het kan zich ook uiten in de vorm van een kleur, beeld, herinnering of symbool. Door een uitnodigende en vriendelijke houding aan te nemen naar de Felt Sense, kan het zich steeds helderder laten zien. Je bouwt er als het ware een relatie mee op en gaat er innerlijk mee in gesprek. Je zult merken dat dat ruimte, innerlijke rust en meer zelfvertrouwen geeft.

Kinderen kunnen van nature goed focussen. Hun lichaam geeft vaak snel aan wanneer ze niet lekker in hun vel zitten, bijvoorbeeld in de vorm van buikpijn of hoofdpijn. Door met aandacht naar de signalen van hun lijf te luisteren, en het kind uit te nodigen daar ook met zijn aandacht bij te zijn, wordt vaak helder wat er daadwerkelijk aan ten grondslag ligt. De buikpijn is er niet omdat het kind ziek is, maar omdat er iets angstig, boos of verdrietig is.

Wat doet het?
Focusing brengt ontspanning, kracht, evenwicht en innerlijke balans. Het verbreedt en verdiept je bewustzijn. Het scherpt je innerlijk kompas. Je gaat beter voelen wat bij je past in het moment, in een bepaalde situatie. Dat vermindert de stress en bevordert je gezondheid. Het is een zachte weg naar verandering die zowel heel diepgaand als eenvoudig, voor praktische zaken, toe te passen is.

Hoe werkt het?

De vaardigheid van het Focussen is in de jaren ’70 ontwikkeld door Eugene T. Gendlin, Amerikaans hoogleraar psychologie en filosofie. In zijn praktijk ontdekte hij dat cliënten die succesvol waren een bepaalde manier hadden om te reflecteren op zichzelf. Daarbij gaven zij aandacht aan lijfelijke gevoelens en gewaarwordingen. Gendlin is deze manier gaan uitwerken in stappen om die manier leerbaar en toegankelijk voor iedereen te maken. Dit proces van de aandacht richten op wat er op dit moment in het lichaam voelbaar is, noemde hij “Focussen”.

 

De focussende stappen van Gendlin beknopt:

  1. Innerlijk ruimte maken: een houding van bewuste aandacht (Presence) aannemen. (Welkom! ik ben er voor jou)
  2. Felt-sense bemerken: opmerken wat er van binnen speelt maar nog vaag is. (Hallo, is daar iets?)
  3. Een handvat vinden: iets wat past bij dat innerlijke vage gevoel en houvast geeft. (Ja dat is het)
  4. Resoneren: je toetst of dat wat opkomt past bij het geheel en hoe het reageert. (oh, zit het zo…)
  5. Vragen stellen: het contact verdiepen. Verandert er iets? (Mag ik iets vragen?)
  6. Ontvangen: je neem het nieuwe in ontvangst. Dit kan leiden tot een actiestap. (Bedankt!)

 

Algemeen

Focusing is in drie minuten uit te leggen, de uitdaging zit in het doen. Dat wat kwetsbaar is van binnen – (oude) gevoelens van angst, woede, schaamte, machteloosheid, onvermogen, onzekerheid  of vast zitten – geven zich niet makkelijk prijs en zijn niet makkelijk om mee om te gaan. Focusing leren hangt samen met daar stapsgewijs je weg in vinden.

Presence, ook tijdens het proces, betekent veiligheid

Bij iedere stap ben je zowel met je aandacht bij alle aspecten rondom een kwestie, als bij een grotere ruimte: je lijf op de stoel, de kamer waarin je bent. Je zoomt in terwijl je ruimte blijft voelen. Dat zorgt ervoor dat het proces op gang blijft en je de regie houdt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: