3. Focusing in de klas…Hoe?…Zo!!! Door Iris van Santen

Iris van Santen, heeft na ruim 20 jaar ervaring in het basisonderwijs in een achterstandswijk met heel andere ogen naar kinderen leren kijken, met dank aan Het Focussen. Natuurlijk zitten kinderen op school om een zo goed mogelijke toekomst tegemoet te gaan als zelfredzame burger. Het merendeel van de kinderen lukt dat prima zonder speciale hulp. Toch is er ook een, soms bijna onzichtbare groep die niet tot een normale ontwikkeling komt omdat er in hun privésfeer van alles afspeelt waar “wij” als leerkracht geen idee van hebben. De verhalen zijn schrijnend en spelen zich af op een andere laag dan het cognitieve. Door oog te hebben voor deze kinderen, ze ruimte aan te bieden voor dat wat er is, kunnen ze, indien gewenst, werken aan hun bewustwording en ook weer deelnemen aan het reguliere leerproces. Deze ruimte en behoefte wordt geraakt door te focussen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden, tekenmateriaal, foto’s, video illustreert Iris het belang van focussen voor kinderen.

“Focussen is het niet alleen het mooiste stukje van mijn baan, maar ook van mijn bestaan” (Iris van Santen).